Belgia

Formel 1 tur til Belgia 2016

Løpshelgen er fra 26. til 28. august 2016.

Om du aldri har vært på Spa, kan du kanskje navnet på Brussel, og Antwerpen, og muligens Liege? Her skal du lære tre nye byer i Belgia, Francorchamps, Malmedy, og Stavelot. Mellom disse gikk den gamle Spa Francorchamps banen, og til tross for beliggenheten dypt inne i de belgiske skoger langt fra det meste, er det en legende på mer en en måte.

Det er også den banen vi i Formel-1.no har arrangert flest turer til, og som vi privat har vært på flest løp på. Vi har stått i de regntunge skogene siden begynnelsen av 90-tallet, og vi fortsetter å kommer tilbake år etter år. Noen av reiselederene har tilbragt mer en måned tilsammen innenfor sperringene på denne banen, og de må kunne kalles veldig godt kjent.

Navnet er litt misvisende, siden hele banen i dag ligger innenfor kommunegrensen til Stavelot, rett ved tettstededene Francorchamps og Malmedy. Spa er dog ikke langt unna men banen gikk aldri innom der.

Formel-1.no har arrangert tur til Spa Francorchams siden 1993.

 

Pakkeprisene inkluderer normalt følgende:

  • 3 netter i dobbeltrom
  • Frokost på hotellet
  • Busstransport til SPA lørdag + søndag
  • Formel-1 billetter på tribune GOLD 2
  • Reiseleder fra Formel-1.no
  • Det er fullt mulig å forlenge turen mot tillegg i prisen
  • Vi kan også hjelpe til med flybilletter

Om hotellet:

Ingen hotell for 2016 valgt enda.

Om banen:

Le Circuit Nationale eller Circuit de Spa-Francorchamps som vi kjenner den som, er kanskje den mest legen­dariske banene i F1-sirkuset. Med sine 7004 meter er banen den lengste i dag, etter ombyggingen i 2007.

Originalen åpnet i 1921, men det var bare en deltager som meldte seg, og dermed tok det enda tre år før det første ordentlige løpet fant sted.

Den originale banen var 14.1 km lang, og gikk gjennom to daler. Det var ikke uvanlig at det regnet i en dal og var tørt i den andre. De dype Belgiske skogene er uforutsigelige på den måten. Det kan regne i den ene enden og være tørt i den andre enden.

Spa ble betegnet som svært farlig, med piggtrådgjerder og autovern av steinblokker over bruen til Eau Rouge. Siste løpet på den originale banen gikk i 1970. Og det var ikke formel 1 løp på Spa igjen før i 1983.

Da den modifiserte utgaven var på plass i 1979, hadde man heldigvis beholdt de beste partiene som Blanchimont, La Source, Eau Rouge og Raidillon. Et flott nytt parti mellom Les Combes og Stavelot som erstattet langstrekket ned Masta hvor Jackie Stewart ble alvorlig skadet i 1966 og Alan Stacey ble drept i 1960, og den dødelige Burnenville Corner, hvor Chris Bristow omkom og Stirling Moss så vidt unnslapp døden i 1960.

Ingen fører som har kjørt på Spa, eller en tilskuer som har stått nede ved hovedtribunen og sett opp glemmer Eau Rouge. Vi har på våre turer hit siden begynnelsen av 90-tallet observert tilskuere som har sittet og sett opp Eau Rouge i timer i strekk uten å ense noe annet. Kombinas­jonen av en kraftig stigning og en sving der man ikke ser utgangen på vei over toppen er trolig det mest spektakulære man kan op­pleve i baneracing.

Mange førere har blitt overmodige opp Eau Rouge noe som har ført til mange stygge ulykker. Alex Zanardi ble alvorlig skadet da han krasjet med sin Lotus i 1993, noe som førte til at man bygget en sjikane for å få ned farten. I 1995 bygget man imidlertid større avkjøringsom­råde og sjikanen ble fjernet.

I nyere F1-historie husker vel mange Mika Hakkinens for­bikjøring på enden av Kemmel. Han passerte Michael Schumacher på innsiden av Mika Salo og var først inn i S-kombinasjonen ved Les Combes.

Slik var baneprogrammet i 2015:

(Dette er programmet for hva som hender på banen uavhengig av vår tur)

Torsdag 20. August 2015
Formel 1 Pressekonferanse – Presserommet 15:00
Løpsarrangør Pit Walk for Weekendbiletter 16:00 – 18:00
Fredag 21. August 2015
Formel 1 Paddock Club Pit Lane Walk 08:45 – 09:45
Formel 1 Trening 1 10:00 – 11:30
GP2 Trening 12:00 – 12:45
Formel 1 Paddock Club Pit Lane Walk 12:50 – 13:45
Formel 1 Trening 2 14:00 – 15:30
GP2 Kvalifisering 15:55 – 16:25
Formel 1 Fredagens pressekonferanse 16:00 – 17:00
Porsche Mobil 1 Supercup Trening 16:45 – 17:30
GP3 Trening 17:50 – 18:35
Lørdag 22. August 2015
Formel 1 Team Pit Stop trening 08:30 – 09:15
Formel 1 Paddock Club Pit Lane Walk 08:30 – 09:35
GP3 Kvalifisering 09:45 – 10:15
Formel 1 Trening 3 11:00 – 12:00
Porsche Mobil 1 Supercup Kvalifisering 12:25 – 12:55
Formel 1 Paddock Club Pit Lane Walk 13:00 – 13:45
Formel 1 Kvalifisering 14:00 – 15:00
GP2 1. løp  25 runder eller maks 60 minutter 15:40 – 16:45
GP3 1. løp 13 runder eller maks 30 minutter 17:20 – 17:55
Søndag 23. August 2015
GP3 2. løp 13 runder eller maks 30 minutter 09:25 – 10:00
GP2 2. løp 18 runder eller maks 45 minutter 10:35 – 11:25
Porsche Mobil 1 Supercup Løp  11 runder eller maks 30 minutter 11:45 – 12:20
Formel 1 Paddock Club Pit Lane Walk 12:25 – 13:15
Formel 1 Førerparade 12:30
Formel 1 Førerpresentasjon 12:45 – 13:15
Formel 1 Pit lane åpner 13:30
Formel 1 Pit lane stenger / grid formation 13:45
Formel 1 Nasjonalsang 13:46
Formel 1 Løp 14:00
Formel 1 Seiersermoni ~ 16:00

 

Ta kontakt med oss:

F1 tur til Spa Francorchamps, Belgia. Formel 1 tur til Belgia, Spa Francorchamps.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *